Susanin vaikutus (Jyväskylän Kaupunginteatteri)

Poikkeuksellisen lyhyen esityskauden saava Susanin vaikutus on näytelmä, jonka siloitellun tyylikkään pinnan alle kätkeytyy melkoisen rosoinen ja syvä todellisuus. Tarinan keskiössä on, melko epätavanomaiseen tilanteeseen itsensä lomamatkalla ajanut, tieteellitaiteellisten vanhempien ja heidän kaksostensa muodostama tanskalainen ydinperhe. Perheen äidillä, Susanilla (Outi Condit), on yleisesti tunnistettu vaikutus ihmisiin, mikä saa heidät paljastamaan asioita, joita he eivät muuten kertoisi. Tämä synkimpienkin salaisuuksien paljastumiseen usein johtava, empaattisen kuuntelun ja manipulaation taito tekee hänestä kiinnostavan sellaisille tahoille, jotka kaipaavat salassa pidettävää tietoa. Pian perhe onkin sotkeutunut sellaiseen valtiotason vehkeilyjen verkkoon, että sieltä ei enää niin vain normaaliin elämään palatakaan.

Tyylikkään synkkäsävyisen trillerin tunnelmaa, ajoin hyvin menestyksekkäästi, tavoitteleva esitys hahmoineen jää kuitenkin harmittavasti kirjaa tuntemattomalle teatterinkävijälle melko vieraaksi. Varsinkin, hyvin nopeasti syvään päätyyn pulahtavalla, ensimmäisellä puoliskolla on vaikea saada otetta tarinasta tai hahmoista. Tyylilajillisesti se kuitenkin toimii, sillä ’nordic / scandinavian noir’ -tyyppisessä tarinassa sitä odottaakin enemmän toimintaa, kuin hahmojen psykologiaan syvälle uppoutumista. Se kuitenkin tulee täysin selväksi, että Susan on äitinä valmis tekemään, mitä tahansa lastensa pelastamiseksi. Samoin selväksi käy se, että maailma – sellaisena, kuin sen tunnemme – on tulossa loppuunsa. Tämän on myös salaperäinen tulevaisuuskomissio ennustanut.

Piinattu päähenkilö sekä useat päällekkäiset juonet nopeine käänteineen ovat tyylilajin ydintä. Olikin kiintoisaa nähdä, miten sellainen tarinamuoto, mitä on tottunut näkemään lähinnä televiossa ja elokuvissa toimii näyttämöllä. Kyllähän se toimii. Teatterin keinot tuovat toteutukseen sellaista energiaa ja tapoja toteuttaa asioita viitteellisemmin, mitä ei elävän kuvan maailmassa näe. Lavasteiden, projisointien sekä kertojaäänen luova käyttö ja valaistus nousevat tarinaa tukeviksi elementeiksi. Hyvin pienin muutoksin päästään siirtymään paikasta ja tunnelmasta toiseen.

Susanin vaikutuksen vaikutus

Koska Susan on niin voimallisesti tarinan keskushenkilö, on muiden hahmojen osa olla tuomassa väriä hänen hahmoonsa ja tukea hänen tarinaansa. Tässä työssä muut hahmot onnistuvatkin hienosti. Erityisen ilahduttava on Hannu Lintukosken esittämä perheen säveltäjä-isä, joka sulahtaa saumattomasti tilaisuuteen, kuin tilaisuuteen ja saa kohtauksen soimaan. Myös perheen kaksosista (Anni Pesonen ja Markus Virtanen) löytyy yllättäviä puolia tarinan aikana ja he tuovat ihanaa, hieman naiiviakin, inhimillisyyttä aluksi melko kylmään perhedynamiikkaan. Jota Susanin alkoholisoituneen ja etäisen äidin (Anneli Karppinen) läsnäolo ei lämmitä edes jouluna.

Mainion herkullisia roolisuorituksia löytyy myös ydinperheen ulkopuolisilta hahmoilta. Susanin perheen neljän keskushenkilön ulkopuolella muut näyttelijät hyppäävät sujuvasti roolista toiseen. Hienon vivahteikkaita ja erityyppisiä henkilöhahmoja pääsevät rakentamaan ja näyttelijäntyönsä eri puolia esittelemään mm. Anneli Karppinen, Paavo Honkimäki ja Jouni Salo. Niistä hahmoista löytyy ihania kontrasteja, miten sama näyttelijä sulahtaa sujuvasti helposti lähestyttävän liittolaisen ja rappiolle ajautuneen tyypin tai pahiksen rooliin. Keskushenkilöiden takaa löytyy hienosti toimiva ja yhteenpelaava ensemble, jonka panos tarinan uhkan tuntuun ja herkempiin hetkiin on merkittävä.

Harmittavasti siihen kovasti hehkutettuun Susanin vaikutukseen, löytyy kosketuspintaa vain hetkittäin. Silloin, kun se toimii, niin se todella toimii. Esityksen herkkua ovatkin ne ihmillisen kontaktin ja syvän henkilökohtaisen tason yhteyden hetket, joita Susanin vaikutus saa aikaan. Toisaalta, tyylilajissaan ilahduttavia myös ne hetket, kun mennään voiman pimeälle puolen. Jos ei hyvällä, niin sitten pahalla. Tieto kaivetaan ihmisestä, joko lempeydellä ja empatialla tai uhkaavammilla metodeilla. Etenkin tulevaisuuskomission miesjäsenet saavat tuta Susanin vaikutuksen molemmat puolet.

Taustatarinamateriaalia on kirjasta tehdylle näyttämösovitukselle ominaisella tavalla runsaasti. Tämä tekee tarinasta välillä vähän ruuhkaisen, koska välitettävää tietoa on niin paljon. Tämän vuoksi Tanskan ja lopulta koko maailman laajuinen katastrofi ei ehkä avaudu ihan niin uhkaavana ja katastrofaalisena kuvana katsojalle, kuin se voisi. Nyt tarinan trillerielementitkin pysyvät melko kiltillä tasolla, minkä vuoksi tarinasta puuttuu ajoittain aito uhkavuus ja jännite. Tarinan kuljettamiseen ansiokkaasti käytetyt agentti- ja kertojahahmot pysyvät hyvin taustalla, mikä aiheuttaa loppua lähestyttäessä (kirjaa tuntemattomalle katsojalle) hämmennyksen hetkiä, kun uhka Susanin perhettä henkilöityykin yhtäkkiä yhteen tummapukuiseen hahmoon.

Nordic noir -tyylilajin ystävälle Susanin vaikutus on nautittava, synkkäsävyinen ja nopeatempoinen, kokonaisuus, jossa ei ehdi tylsää hetkeä tulla.

Susanin vaikutus

Teksti Peter Høeg
Suomennos Katriina Huttunen
Ohjaus ja dramatisointi Miko Jaakkola
Dramaturginen konsultaatio
Maria Kilpi
Lavastus- ja pukusuunnittelu Tinde Lappalainen
Valosuunnittelu Japo Granlund
Videosuunnittelu Miko Jaakkola
Äänisuunnittelu Mika Filpus
Kampaukset ja maskeeraus Suvi Taipale

Rooleissa
Outi Condit
Hannu Lintukoski
Anni Pesonen
Markus Virtanen
Anneli Karppinen
Piia Mannisenmäki
Asko Vaarala
Paavo Honkimäki
Jukka-Pekka Mikkonen
Jouni Salo

Vastaa

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s