Yoshi Oida ja Lorna Marshall – An Actor’s tricks

Nämä menevät nyt väärin päin eli tämä taitaa olla Yoshi Oidan ja Lorna Marshallin yhteistyönä syntyneistä kirjoista viimeisin. Olen Näkymätön näyttelijä (Invisible Actor) -kirjan, johon tässä kirjassa useassa kohtaa viitataan lukenut, mutta arvatkaapa olenko saanut tekstiä valmiiksi. Juu eli en. An Actor Adrift on se toinen Oidan aiemmista teoksista, johon tässä kirjassa viitataan, mutta se itseasiassa on minulta vielä lukematta. Viittauksissa mainitut asiat toki selitetty tässäkin kirjassa, mutta ne on kuvattu syvemmin ja tarkemmin aiemmissa teoksissa. Nyt siis mennään kirjallisesti takaperin puuhun ja sehän ei haittaa mitään.

An Actor’s Tricks on noin sadan sivun mittainen tarina läntisen ja itäisen teatterikulttuurin rajamailta. Yoshi Oidan opeissa minua kiehtoo juuri se kahden eri perinteen yhteisvaikutus ja onpahan sekaan vähän improakin mahdutettu. Lähtökohtana on hyvin pitkälti näyttelijän kehon voiman ymmärtäminen. Puhutaan kehon keskilinjasta sekä ah niin ihanasti ruumin eri aukoista. Käydään näitä tarkemmin läpi sitten Näkymätön näyttelijä -kirjan yhteydessä, koska siellä esim. haran käsitettä on avattu vielä yksityiskohtaisemmin. Sisäinen tunnetila on hyvä olla ja silti lavalla ollessa sen tulisi saada myös fyysisiä ulottuvuuksia, jotta se välittyy katsojalle. Ei riitä että on sisäisesti surullinen, jos se ei näy mitenkään kehossa.

Kirja rakentuu tavallaan esityksen ja siihen valmistautumiseen liittyvistä vinkeistä eli tempuista (tricks). Eivät ne varsinaisesti temppuja sanan yleisessä merkityksessä ole, mutta paljon perinteisiä rituaalin omaisia juttuja. Puhdistautuminen, mikä koskee sekä kehoa että harjoittelupaikkaa. Kirjassa puhutaan siitä miten tarkkaan perinteisessä japanilaisessa teatterissa harjoittelutilan lattia putsataan ennen harjoittelun aloittamista. Tietyllä tapaahan se on sekä kehollista lämmittelyä että henkistä huomion suuntaamista ja fokusointia käsillä olevaan tehtävään. Toki sitten erikseen on myös käsitelty kehonhuollollisia asioita ja lämmittelyn merkitystä. Ei saa olla liian rento, että fokus hajoaa, mutta toisaalta ei saa olla liian jännittynyt tai jumiutunut, koska se haittaa ilmaisua. Jokainen joutuu itse löytämään ne hänelle toimivat temput. Kirja ei tarjoa valmiita vastauksia, vaan ajatuksia ja pohdinnan aiheita.

Yksi mielenkiintoinen ajatus on hahmon olemuksen ja sisäinen tiedon tai tilan ristiriita. Jos esittää viisasta hahmoa, niin ulkoisen olemuksen pitäisi viestiä juuri päinvastaista. Tämä pitää yleisön hereillä, kun taas jos viisas hahmo myös vaikuttaisi siltä ulkoisesti, niin se ehkä liian alleviivattua ja auki selitettyä. Tämän tyyppinen ristariitaisuus hahmon sisäisen ja ulkoisen maailman välillä jättää yleisönkin pohtimaan ja se on mielestänk hyvä juttu. Sama ajatus kuin Routarinteen hyödyntämässä ankkurointi ajatuksessa, että jos heittää hahmona kaksi ankkuria hieman eri suuntiin, niin pystyy luomaan kiinnostavia ja aidontuntuisia hahmoa. Esim. korkea asema (työrooli) ja samalla matala status (fyysinen statusilmaisu). Ristiriitaisuus on kiinnostavaa ja luo moniulotteisia hahmoja.

”At the beginning of the seventies meditation was very fashionable in Europe. Around this time I met a Master of yoga, who looked very serious and had the appearance of a ’True Master’. But I know that in Asia real masters do not look like that. At first glance a real master looks like a charlatan. The first impression of this man was of a ’Great Master’ and so I was sure he was a charlatan.” Oida, Y. ja Marshall, L. An Actor’s tricks – On the stage s. 66

Kirjan lopussa on kokoelma erilaisia harjoitteita Yoshi Oidan pitämistä työpajoista. Ehkä tähän loppuun nostan yhden kiinnostavan harjoitteen, jonka nimi on maistaminen (’tasting’). Siinä yhdellä kädellä maistellaan eri asentoja ja niiden välisiä siirtymiä. Sen sijaan että mekaanisesti ulkopuolisena tarkkailijana päättäisi, että teenpä tällaisia asentoja kädellä, on tarkootus antaa liikkeiden vaihtua orgaanisemmin. Miten siirtymä liikkestä A liikkeeseen B tapahtuu, miten käden muoto muuttuu B:stä C:hen ja sitten lopuksi D:hen ja takaisin A:han. Herkistellään sitä että miltä se muutosprosessi sisältäpäin tuntuu. Tämän tyyppiset fokusoidut kehollisen tietoisuuden kasvattamisen harjoitukset ovat mielestäni tosi kiinnostavia. Se jännä miten paljon sitä jää huomaamatta, kun asioita ja liiikkeitä tekee tiedostamatta ja rutinoidusti.

3 thoughts on “Yoshi Oida ja Lorna Marshall – An Actor’s tricks

  1. Ristiriitaisuus hahmon sisäisen ja ulkoisen maailman välillä on aina mielenkiintoista. Tuo esimerkki viisaasta ihmisestä on hyvä! Tein itsekin edelliseen ohjaukseeni ns. pilkaten toisilleen puhuvista hahmoista ristiriitaisia ja laitoin heidät ilmaisemaan lämpöä toisilleen tanssin aikana. Näyttelijät tarjosivat ensimmäisen kerran muuta, mutta ymmärsivät heti pointtini. He olivat pari, joiden välillä oli myös rakkautta.
    Ihana myös tuo lavan siivoaminen. Minä sanoin myös jo ennen esityksiä, että lava pitää olla puhdas. Ja teen sitä itsekin, kun alan antamaan lopun reenien palautetta. Palautteen aikana saatan siivota lavaa. No, se on myös ohjaajan työtä asioiden siivoamiseksi pois päästään. Irti ennen ensi-iltaa. Tarja-Liisa

    1. Pelkkää riitelyä ilman mitään vetovoimaa (romanttinen rakkaus, sisaruus tms.) hahmojen välillä voi olla raskas katsoa. Kertomasi esimerkki on todella hyvä, hienoa että olet päässyt tätä käytännössä tutkimaan näyttelijöiden kanssa. Tämä on kieltämättä yksi aihe, joka itseäni kiinnostaa kovasti näyttelemisen ja ihan arkielämän vuorovaikutuksenkin kannalta. Miten usein se, mitä ulospäin ilmaistaan on oikeastaan täysin ristiriidassa sisäisen tunnetilan kanssa? Esim. pelokas ihminen voi vaikuttaa hyvinkin vihamieliseltä ulospäin.

      Minuakin viehätti kovasti tuo siivoamisajatus 🙂 Irti päästäminen on hyvä taito opetella ja siinä ihan konkreettinen tilan siivoaminen voi tosiaan auttaa. Hienoa.

  2. No, normaali vastaukseni on tämä. Ihminen voi sanoa ”Minä rakastan sinua.” Mutta se mitä sen alla on, voi olla monenmoista tunnepuolelta. Kaikkea hyvää teille. Tarja-Liisa Qvintus

Kommentointi on suljettu.

Create a website or blog at WordPress.com

Ylös ↑